Friday, May 2, 2008

SALIN PAKAIAN ATAU BERTUKAR TOPI


Jauhkan jentera kerajaan dari berpolitik atau digunakan untuk kepentingan politik. Jika ada di antara kakitangan kerajaan itu berpolitik (ghairah untuk merebut jawatan di dalam parti), hantar surat dan bagi mereka tempoh untuk bertukar sikap, bertukar jawatan atau meletakkan jawatan jika tidak - pecat.

Seorang Jenderal harus tahu ketika yang sesuai untuk dia mengeluarkan perintah. Perintah itu wajib dipatuhi. Selagi Jenderal itu berada di atas jalan kebenaran, sesuai dengan prinsip dan kaedah terkini pemerintahan bermatlamatkan menaik dan menjaga maruah Melayu dan mengikut prinsip yang mengamalkan kasih dan sayang, adil dan saksama, bijak dan berstrategi, merancang masadepan dengan baik, bertanggungjawab, berdisiplin dan memahami jiwa rakyat tanpa batasan agama dan bangsa di dalam pemerintahan, selagi itulah tingkah, adab, adat dan rohaninya mulia.

Ciri-ciri ini perlu ada pada setiap Jenderal :

Ketegasan mahu semua arahan disempurnakan,
Menguatkuasakan arahan itu dilaksanakan,
Berhati mulia dan memahami harapan rakyat; dan
adalah seorang ahli silap mata yang boleh menyelesaikan semua masalah dengan baik.


Beserta dengan Allah.

________________
dari TOK JANGGUT
http://royalpattani.blogspot.com

3 comments:

Anonymous said...

Tq banyak-banyak melayari blog saya dan beri komen sekali. Semoga anda akan lebih kerap singgah di blog saya dan kerapa juga berikan komen disetiap khazanah artikel saya... ada artikel baru...

Anonymous said...

Ini adalah pandangan yang saya kira tepat. Negara mahu membangun dan orang Melayu ingin maju. Tiada cara lain yang dilihat sesuai untuk dilaksanakan sekarang kecuali yang dikemukakan ini diteliti dan dikaji untuk dilaksanakan.

Anonymous said...

Nazrin mahu pegawai agama bebas dari politik
Jul 2, 08 11:52am
Raja Muda Perak Raja Dr Nazrin Shah mahu supaya pegawai agama bebas daripada politik kepartian atau pengaruh mana-mana pemimpin atau kumpulan politik dalam melaksanakan amanah dan tanggungjawab urusan agama Islam.

"Urusan agama Islam sama sekali tidak harus dibenar untuk dipolitikkan," titah baginda dalam majlis menghadap oleh Orang Besar Jajahan dan pegawai tadbir agama daerah negeri Perak di Kompleks Islam di Ipoh pagi ini.

Menurut laporan Bernama, Raja Nazrin menjelaskan bahawa masjid dan surau tidak wajar dijadikan pentas untuk mengadakan kegiatan politik sebaliknya hendaklah menjadi instrumen untuk menyatupadukan ummah.

Menurut baginda, Orang Besar Jajah adalah wakil Sultan Perak di daerah masing-masing dan mereka perlu menjadi mata dan telinga kepada Sultan mengawasi kegiatan agama Islam di daerah masing-masing.

Raja Nazrin juga bertitah baginda wajib memberikan peringatan bahawa Perlembagaan Persekutuan meletakkan kedudukan Sultan sebagai Ketua Agama Negeri.

"Raja Pemerintah memiliki kuasa mutlak dalam urusan agama Islam. Raja Pemerintah berada di atas politik kepartian, bersikap bebas dan berkecuali dari sebarang pengaruh atau kepentingan politik kepartian," titah baginda.